מושג האלוהים-האדם בתנ"ך

בתנ"ך נגלה היבט מוזר בקשר למלך המשיח. מספר טקסטים מקראיים העוסקים במלכותו ובשלטונו מדברים עליו כעל יותר מאדם. הם מתייחסים אליו כאל אלוהים.

1. ישעיהו ט 6-5

"כִּי יֶלֶד יֻלַּד לָנוּ בֵּן נִתַּן לָנוּ וַתְּהִי הַמִּשְׂרָה עַל שִׁכְמוֹ וַיִּקְרָא שְׁמוֹ פֶּלֶא יוֹעֵץ אֵל גִּבּוֹר אֲבִי-עַד שַׂר-שָׁלוֹם. לם רבה (לְמַרְבֵּה) הַמִּשְׂרָה וּלְשָׁלוֹם אֵין קֵץ עַל כִּסֵּא דָוִד וְעַל מַמְלַכְתּוֹ לְהָכִין אֹתָהּ וּלְסַעֲדָהּ בְּמִשְׁפָּט וּבִצְדָקָה מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם קִנְאַת יְהוָה צְבָאוֹת תַּעֲשֶׂה זֹּאת".

פסוק 5 קובע שייוולד בעם ישראל בן שבסופו של דבר יאחז ברסן השלטון. פסוק 6 מזהה אותו כמשיח בן דוד. שלטונו מתואר במונחים דרמטיים. הוא יתאפיין בשלום ובצדקה. השמות הניתנים לילד בפסוק 5, "פלא יועץ" ו"שר שלום", עשויים להתאים לבני אדם. אבל, הוא מכונה גם בשמות שאותם אפשר לקשור אך ורק לאלוהים: "אל גיבור" ו"אבי עד". אם כן, ישעיהו מנבא שהמשיח איננו רק אדם אלא הוא יהיה גם אלוהים.

נבואת ישעיהו ט' מרחיבה את מה שנאמר לפני כן בישעיהו ז' 14: "לָכֵן יִתֵּן אֲדֹנָי הוּא לָכֶם אוֹת: הִנֵּה הָעַלְמָה הָרָה וְיֹלֶדֶת בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ עִמָּנוּ אֵל".

ישעיהו מכריז שעומד להיוולד בן לעלמה (אישה צעירה בתולה). שמו יהיה עמנו אל.

בכתבי הקודש, כאשר אב מעניק שם לילדיו, השם מצביע על מחשבותיהם של ההורים. אבל כאשר אלוהים מעניק שם לאדם, שם זה מייצג את אופיו של של אותו אדם, שאלוהים לבדו מסוגל לדעת אותו מראש. אלוהים אומר בפי ישעיהו ששם הילד הוא "עמנו אל" (ישע' ז' 14), ושם זה מתאר את טיבו של הילד: עמנו אל, כלומר, אלוהים עימנו. אם כן יש לנו כאן ילד שנולד לבתולה והינו עמנו אל – "אלוהים עימנו", "אלוהים בקרבנו"! הקטע הלקוח מישעיהו ט' מבהיר שבן זה הוא צאצא של דוד, והוא מוצג כאלוהים עצמו. ישעיהו מתאר בבירור את המשיח כאלוהים-אדם.

2. ירמיהו כ"ג 6-5

ישעיהו אינו היחיד שמנבא זאת. דבריו מהדהדים גם בנבואת ירמיהו (כ"ג 6-5):

"הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְהוָה וַהֲקִמֹתִי לְדָוִד צֶמַח צַדִּיק וּמָלַךְ מֶלֶךְ וְהִשְׂכִּיל וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ. בְּיָמָיו תִּוָּשַׁע יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל יִשְׁכֹּן לָבֶטַח וְזֶה-שְּׁמוֹ אֲשֶׁר-יִקְרְאוֹ יְהוָה צִדְקֵנוּ".

גם כאן צאצא מבית דוד מולך מכס דוד ושלטונו מתואר במונחים של שלום וביטחון לישראל. אבל למלך זה מבית דוד ניתן השם "יהוה צדקנו" – שמו של אלוהים עצמו, שם שיכול להיות שייך אך ורק לאלוהים. זהו אותו השם שאלוהים גילה למשה בתור שמו הפרטי: "יהוה, אהיה", שם ההוויה. אם כן, פעם נוספת המלך המשיח העתידי של ישראל מוצג כאדם מצד אחד, אבל גם כאלוהים מצד שני.

3. מיכה ה' 1

"אַתָּה בֵּית-לֶחֶם אֶפְרָתָה צָעִיר לִהְיוֹת בְּאַלְפֵי יְהוּדָה מִמְּךָ לִי יֵצֵא לִהְיוֹת מוֹשֵׁל בְּיִשְׂרָאֵל וּמוֹצָאֹתָיו מִקֶּדֶם מִימֵי עוֹלָם".

לפי פסוק זה, המשיח ייוולד בבית לחם. יחד עם זאת מיכה מציין ש"מוצאותיו מקדם, מימי עולם". מוצאה של הדמות הזו, שאמורה להיוולד בבית לחם, הוא בנצח, בימות עולם. רק אלוהים קיים מאז נצח נצחים. באשר למוצאו האנושי, הוא נולד בבית לחם; באשר למוצאו האלוהי, הוא קיים מנצח נצחים. הוא בו זמנית אלוהים ואדם.

4. זכריה י"ג 7

פסוק נוסף שמציג את מושג האלוהים-אדם הזה הוא זכריה י"ג 7:

"חֶרֶב עוּרִי עַל רֹעִי וְעַל גֶּבֶר עֲמִיתִי נְאֻם יְהוָה צְבָאוֹת הַךְ אֶת הָרֹעֶה וּתְפוּצֶיןָ הַצֹּאן וַהֲשִׁבֹתִי יָדִי עַל הַצֹּעֲרִים".

"גבר עמיתי" משמעו "השווה לי, זהה". נאמר כאן, למעשה, "עורי, חרב, על רועי ועל הגבר השווה לי, דברי ה' צבאות". האם אדם, גבר, מסוגל להיות שווה לאלוהים? לא. רק אלוהים מסוגל להיות שווה לאלוהים. שוב, המשיח יהיה אלוהים וגם אדם.

5. תהילים ק"י

"לְדָוִד מִזְמוֹר. נְאֻם יְהוָה לַאדֹנִי שֵׁב לִימִינִי עַד אָשִׁית אֹיְבֶיךָ הֲדֹם לְרַגְלֶיךָ. מַטֵּה עֻזְּךָ יִשְׁלַח יְהוָה מִצִּיּוֹן  רְדֵה בְּקֶרֶב אֹיְבֶיךָ".

מחבר המזמור הוא דוד, מלך ישראל. לא היה לו אדון אנושי. הוא לא היה כפוף לשום סמכות נעלה ממנו מלבד יהוה אלוהים. ובכל זאת בפסוק 1 דוד מדבר על שני אדונים: "נאום יהוה לאדונִי…". הוא מתייחס כאן לשתי דמויות: יהוה ו"אדונִי".

אבל מי יכול היה להיות אדונו של דוד, שהרי לדוד המלך לא היה אדון אנושי מעליו? הדרך היחידה להבין פסוק זה היא לראות ביהוה את אלוהים האב ואת אדונו של דוד / בן דוד המשיח. המשיח בן דוד, אם כן, הוא זה שמוזמן לשבת לימינו של אלוהים.

בנבואה הזאת מרומז מושג האלוהים-האדם. ממלכים א' ב' 19 עולה שמי שיושב לימין המלך חייב להיות שווה למלך. ("וַתָּבֹא בַת-שֶׁבַע אֶל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה לְדַבֶּר לוֹ עַל אֲדֹנִיָּהוּ וַיָּקָם הַמֶּלֶךְ לִקְרָאתָהּ וַיִּשְׁתַּחוּ לָהּ וַיֵּשֶׁב עַל כִּסְאוֹ וַיָּשֶׂם כִּסֵּא לְאֵם הַמֶּלֶךְ וַתֵּשֶׁב לִימִינוֹ"). המשיח מוזמן לשבת לימינו של אלוהים, מכאן שהמשיח חייב להיות שווה לאלוהים. מצד אנושיותו, עליו להיות מבית דוד, אבל כדי שיוכל לשבת לימין אלוהים עליו גם להיות אלוהי. זה מורחב עוד בתהילים פ' 17:

"תְּהִי יָדְךָ עַל-אִישׁ יְמִינֶךָ, עַל בֶּן אָדָם אִמַּצְתָּ לָּךְ".

עם ישראל מתפלל לאלוהים שיושיע אותו. בפסוק 17, הדמות שאותה הם מבקשים שתבוא ותושיע אותם נמצאת לימינו של אלוהים. זהו מי שמופיע בתהילים ק"י, המלך המשיח. המשיח מכונה כאן "בן אדם". מאחר שבן אדם זה יושב לימין אלוהים, הוא חייב להיות שווה לאלוהים. הוא חייב להיות אלוהי. זהו אם כן פסוק נוסף שמאשר את אלוהותו של האדם-המלך המשיח, האלוהים-אדם.

לסיכום:

המלך המשיח הוא אדם:

  • ילד, בן, שנולד בבית לחם.
  • הוא צאצא של דוד המלך שיישב על כסאו וימשול בישראל.
  • הוא נקרא "בן אדם". בברית החדשה, "בן האדם" הוא תואר משיחי נפוץ מאוד, בייחוד בבשורת לוקס.

המלך המשיח הוא אלוהים:

  • הוא מכונה בשמות שמתאימים רק לאלוהים: אל גיבור, אבי עד, עמנו אל, יהוה צדקנו.
  • מוצאותיו מקדם, מימי עולם.
  • הוא שווה לאלוהים; הוא יושב לימינו.
  • שלטונו יהיה נצחי.

הנבואות המשיחיות בתנ"ך

הנבואות על ביאת המשיח הראשונה: דמותו, תכונותיו, העיתוי והמקום שבו יתגלה, שליחותו ועוד

ד"ר ארנולד ג. פרוכטנבאום,
מוציא לאור:
קרן אחווה משיחית

היהודי

המחבר, יהודי מניו יורק, בוחן את התנ"ך והברית החדשה ואת דעתם של יהודים רבים, ומנסה להבין את ההיגיון שמניע מיליונים רבים לטעון שישוע הוא המשיח.

ד"ר ארנולד ג. פרוכטנבאום, מוציא לאור: הוצאת הגפן

פעמי המשיח | א

לימוד על אודות סדר האירועים הנבואי – כרך א, חומרי רקע ומבוא, מהלכו של העידן הנוכחי, הצרה הגדולה, תקופת הביניים

ד"ר ארנולד ג. פרוכטנבאום,
מוציא לאור:
קרן אחווה משיחית

פעמי המשיח | ב

לימוד על אודות סדר האירועים הנבואי – כרך ב, חומרי רקע ומבוא, מהלכו של העידן הנוכחי, הצרה הגדולה, תקופת הביניים

ד"ר ארנולד ג. פרוכטנבאום,
מוציא לאור:
קרן אחווה משיחית